ازنظر معماری زمان اسلامی طول زیاد این بناها پک پذیرایی ترحیم مشهد ادغامبندی قابل قبولی در میان زمین و افق هست که عظمت سازه نماددهنده عظمت شخصیت مالک آرامگاه بوده میباشد.طاقنماهای چهارسوی سازه در نمای فرنگی آنکه در بخش شرقی اتاق مسجد به آن چسبیده و فعلا صرفا در سه سمت دیگر طاقنما مو جود میباشد هم نشانه عظمت و بزرگیاند.
درجایی که گنبد به بدنه چهارگوش میچسبد از روشی به اسم قانونی بندی به کار گیری میکردند که در حکم مفصلی اتصالدهنده بود و وقتی که میخواستند از گنبد هرمی به یک بدنه مستطیل صورت برسند برای زیباسازی نما و آزار ندیدن دیده از قانونی بندی به کار گیری میکردند. پزشک معالج منوچهر ستوده در “از آستارا تا استرآباد” از کاشیهایی اسمبرده که بالای راز طاقنماها در دو ستونفعالیت گردیدهاند. یک کدام از خصوصیتهای نام و نشان معماری اهل ایران به کارگیری از مصالح مستقر بوده و ازآنجا که چوب در طبرستان از مصالح مستقر بوده، پنجره سقف داخلی اتاق مسجد را از چوب ساختهاند. از خشت هم برای دیوارهای فرنگی و از سفال برای سقف به کارگیریگردیده است.
در تجدید بنا سازه روی آجرهای نما را سیمانسپید کشیده و فقط نصیب کوچکی از دیواره تحت گنبد آجری میباشد، بهمکان کاشیهای دیرین هم از کاشیهای نو آبی رنگ که بههیچوجه با عمر سازه مطابقت ندارند، استعمالگردیدهاست. گفتهگردیده مجموع سقف امامزاده هم کندهکاری بوده و درب ورودی مسجد دستگیرهای به صورت گاو داشته که امروزه اثری از آن ها وجود ندارد. پایین پارچه پوشش حرم صندوقی چوبی جایدارد که به گفته پزشک معالج ستوده بر کناره بالای آن و بر دو چهارپایه مهم آن آیه ها یک تا سیزده سوره الفتح کندهشدهاست که با بسمالله شروع میشود.
ازنظر معماری زمان اسلامی طول زیاد این بناها پک پذیرایی ترحیم مشهد ادغامبندی قابل قبولی در میان زمین و افق هست که عظمت سازه نماددهنده عظمت شخصیت مالک آرامگاه بوده میباشد.طاقنماهای چهارسوی سازه در نمای فرنگی آنکه در بخش شرقی اتاق مسجد به آن چسبیده و فعلا صرفا در سه سمت دیگر طاقنما مو جود میباشد هم نشانه عظمت و بزرگیاند.
درجایی که گنبد به بدنه چهارگوش میچسبد از روشی به اسم قانونی بندی به کار گیری میکردند که در حکم مفصلی اتصالدهنده بود و وقتی که میخواستند از گنبد هرمی به یک بدنه مستطیل صورت برسند برای زیباسازی نما و آزار ندیدن دیده از قانونی بندی به کار گیری میکردند. پزشک معالج منوچهر ستوده در “از آستارا تا استرآباد” از کاشیهایی اسمبرده که بالای راز طاقنماها در دو ستونفعالیت گردیدهاند. یک کدام از خصوصیتهای نام و نشان معماری اهل ایران به کارگیری از مصالح مستقر بوده و ازآنجا که چوب در طبرستان از مصالح مستقر بوده، پنجره سقف داخلی اتاق مسجد را از چوب ساختهاند. از خشت هم برای دیوارهای فرنگی و از سفال برای سقف به کارگیریگردیده است.
در تجدید بنا سازه روی آجرهای نما را سیمانسپید کشیده و فقط نصیب کوچکی از دیواره تحت گنبد آجری میباشد، بهمکان کاشیهای دیرین هم از کاشیهای نو آبی رنگ که بههیچوجه با عمر سازه مطابقت ندارند، استعمالگردیدهاست. گفتهگردیده مجموع سقف امامزاده هم کندهکاری بوده و درب ورودی مسجد دستگیرهای به صورت گاو داشته که امروزه اثری از آن ها وجود ندارد. پایین پارچه پوشش حرم صندوقی چوبی جایدارد که به گفته پزشک معالج ستوده بر کناره بالای آن و بر دو چهارپایه مهم آن آیه ها یک تا سیزده سوره الفتح کندهشدهاست که با بسمالله شروع میشود.