loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 47
يکشنبه 2 ارديبهشت 1403 زمان : 14:27

تزیینات آجرکاری در منار مسجد جامع اردبیل ، محل اتصال پک پذیرایی ترحیم مشهد ساقه به گنبد و محرابی آجری مشاهده میشود.
آجرچینی منار دارنده تنوع خاصی میباشد و هر بخش آن به طرز خاصی انجام گردیده‌است.
از محور تا طول 3/75 متری خشت چینی افقی میباشد و هر رج به تناسب بندها صورت گرفته بعد با یک رج که موقعیت باند پارتیشن دارااست از آجرچینی استوانه بدنه غیروابسته می‌شود.
بدنه به طور جناقی و خفته راسته (افقی عمودی) میباشد و تا طول 2/52 متری همین طریق ادامه مییابد و مجدد با یک رج حد فاصل در نصیب فوقانی منار و در طول 5/27 متری نوع خشت چینی به عبارتی نحوه افقی میباشد.
نصیب بالای مناره استوانه ای میباشد و زیر هشت ضلعی که‌این نصیب حداکثر دو متر طول دارااست.
تنوع در خشت چینی منار مسجد جامع اردبیل مرتبط با خالق اساسی بوده زیرا در عین تعدد و چندگونگی از نظم خاصی برخوردار‌است. اکنون قسمت فوقانی و نصیب ماذنه منار فرو ریخته و از منار عصر سلجوقی مسجد جامع اردبیل هشت متر بیشتر باقی نمانده میباشد.
بر منار در محل اتصال گنبد به ساقه ترکهای منشوری صورت، یکسری ستون آجرچینی افقی شغل گردیده است.
به جهت اینکه معماری بعد از ظهر سلجوقی تحت عنوان مثال ی خوب مدل آجری بی آلایش طبقه بندی گردیده می قدرت این احتمال را بخشید که‌این منار وابسته به‌این زمان باشد.
منار مسجد جامع اردبیل همینطور در نصیب جنوبی گنبدخانه و در سمت راست محراب گچبری، بقایای محرابی آجری وجود دارااست که به لحاظ می‌رسد این محراب وابسته به مسجد ماقبل سلجوقی (مسجد شبستاندار) و قبل از فرصت تاسیس گنبدخانه باشد.
کف آن حدودا 1/30 متر ذیل خیس از کف محراب فعلی میباشد. مبنی بر دست اندرکاران مختلف فیزیکی و شیمیایی و آجرهای این محراب به گذر زمان مجال متلاشی گردیده اند البته ملات آن مانده میباشد.
آنچه از تزیینات کاشی کاری در مسجد جامع اردبیل مانده مرتبط با بقایای گنبد فرو ریخته است. گنبد دو پوش و آجری رفیعی با ساقه بلند رخنه‌ دار منشوری صورت (منشورهای مثلث القاع گنبدخانه را پوشش میداده که بالای ترکها و حد فاصل آن‌ها قطار بندیهایی وجود داشته که با کاشیهایی به رنگ لاجوردی، فیروزه ای و آبی رنگ به طرز معرق تزیین شد‌ه‌است.
کتیبه ها بسته به نوع نقوش بکار رفته به تراش (معرق) یا این که گره تقسیم بندی می‌شوند. نقوش شکسته از نوع گره و نقوش گردان از نوع تراش میباشند.
کتبیه های مسجد جامع اردبیل از نوع گردان و تراش (معرق) می‌باشند.

تزیینات آجرکاری در منار مسجد جامع اردبیل ، محل اتصال پک پذیرایی ترحیم مشهد ساقه به گنبد و محرابی آجری مشاهده میشود.
آجرچینی منار دارنده تنوع خاصی میباشد و هر بخش آن به طرز خاصی انجام گردیده‌است.
از محور تا طول 3/75 متری خشت چینی افقی میباشد و هر رج به تناسب بندها صورت گرفته بعد با یک رج که موقعیت باند پارتیشن دارااست از آجرچینی استوانه بدنه غیروابسته می‌شود.
بدنه به طور جناقی و خفته راسته (افقی عمودی) میباشد و تا طول 2/52 متری همین طریق ادامه مییابد و مجدد با یک رج حد فاصل در نصیب فوقانی منار و در طول 5/27 متری نوع خشت چینی به عبارتی نحوه افقی میباشد.
نصیب بالای مناره استوانه ای میباشد و زیر هشت ضلعی که‌این نصیب حداکثر دو متر طول دارااست.
تنوع در خشت چینی منار مسجد جامع اردبیل مرتبط با خالق اساسی بوده زیرا در عین تعدد و چندگونگی از نظم خاصی برخوردار‌است. اکنون قسمت فوقانی و نصیب ماذنه منار فرو ریخته و از منار عصر سلجوقی مسجد جامع اردبیل هشت متر بیشتر باقی نمانده میباشد.
بر منار در محل اتصال گنبد به ساقه ترکهای منشوری صورت، یکسری ستون آجرچینی افقی شغل گردیده است.
به جهت اینکه معماری بعد از ظهر سلجوقی تحت عنوان مثال ی خوب مدل آجری بی آلایش طبقه بندی گردیده می قدرت این احتمال را بخشید که‌این منار وابسته به‌این زمان باشد.
منار مسجد جامع اردبیل همینطور در نصیب جنوبی گنبدخانه و در سمت راست محراب گچبری، بقایای محرابی آجری وجود دارااست که به لحاظ می‌رسد این محراب وابسته به مسجد ماقبل سلجوقی (مسجد شبستاندار) و قبل از فرصت تاسیس گنبدخانه باشد.
کف آن حدودا 1/30 متر ذیل خیس از کف محراب فعلی میباشد. مبنی بر دست اندرکاران مختلف فیزیکی و شیمیایی و آجرهای این محراب به گذر زمان مجال متلاشی گردیده اند البته ملات آن مانده میباشد.
آنچه از تزیینات کاشی کاری در مسجد جامع اردبیل مانده مرتبط با بقایای گنبد فرو ریخته است. گنبد دو پوش و آجری رفیعی با ساقه بلند رخنه‌ دار منشوری صورت (منشورهای مثلث القاع گنبدخانه را پوشش میداده که بالای ترکها و حد فاصل آن‌ها قطار بندیهایی وجود داشته که با کاشیهایی به رنگ لاجوردی، فیروزه ای و آبی رنگ به طرز معرق تزیین شد‌ه‌است.
کتیبه ها بسته به نوع نقوش بکار رفته به تراش (معرق) یا این که گره تقسیم بندی می‌شوند. نقوش شکسته از نوع گره و نقوش گردان از نوع تراش میباشند.
کتبیه های مسجد جامع اردبیل از نوع گردان و تراش (معرق) می‌باشند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 189
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 265
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 889
  • بازدید ماه : 2276
  • بازدید سال : 6208
  • بازدید کلی : 6800
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی