ولی در گذشته این لوسترها با جواهرات پک پذیرایی ترحیم مشهد و نگینهای ارزشمندی تزئین گردیده بودند که متاسفانه امروزه اثری از آنها وجود ندارد! جالب میباشد این نکته را بدانید که بر روی لوسترهای مسجد آبیرنگ، تخمهای شترمرغ قرار میدادند. این عمل باعث میشد تا عنکبوتها از لوستر به دور گردیده و از ساخت و ساز تار عنکبوت در مسجد پک پذیرایی ترحیم مشهد هجران گردد.نمایی جذاب از معماری داخلی مسجد آبی رنگ ترکیه
کاشی کاری های مسجد پاد شاه احمد
چنانچه به نصیبهای بالایی مسجد بنگرید، نگارگریهایی خوشگل از انواع هندسی و مدالیونهایی به رنگ قرمزرنگ و آبیرنگ پرنور خواهید روئت کرد. اما این نقوش اصیل نیستند و در نوسازیهای انجام یافته به مسجد آبیرنگ اضافه گردیدهاند. ولی از وسط بنا، کاشیهای کهن و اصیل مسجد مشاهده میشود که زیبای آن دیدهها را خیره مینماید. دراین نصیب بیش تر از بیست هزار کاشی و سرامیک دستساز با بیشتراز پنجاه طرح مختلف گل لاله، درخت سرو و دیگر الگوهای مرسوم استفاده شده میباشد که همه آرمهای پردیس هستند. کاشیهایی که در ایزنیک (Iznik)، حوزهای در طول امپراتوری عثمانی که به جهت ایجاد کرد کاشیهای سرامیکی دارای شهرت بود، تشکیل شده بودند. این کاشیها را سید قاسم غباری (ماهرترین خطاط بعدازظهر عثمانی) با آیههایی از قرآن تزئین نموده است. وجود همین کاشیهای زیبا باعث شده است که طیفی خوشگل و مسحور کننده از رنگهای آبی، سبز و فیروزهای ایجاد کرد گردیده و به همین جهت بدین مسجد، مسجد آبی رنگ بگویند.
ولی در گذشته این لوسترها با جواهرات پک پذیرایی ترحیم مشهد و نگینهای ارزشمندی تزئین گردیده بودند که متاسفانه امروزه اثری از آنها وجود ندارد! جالب میباشد این نکته را بدانید که بر روی لوسترهای مسجد آبیرنگ، تخمهای شترمرغ قرار میدادند. این عمل باعث میشد تا عنکبوتها از لوستر به دور گردیده و از ساخت و ساز تار عنکبوت در مسجد پک پذیرایی ترحیم مشهد هجران گردد.نمایی جذاب از معماری داخلی مسجد آبی رنگ ترکیه
کاشی کاری های مسجد پاد شاه احمد
چنانچه به نصیبهای بالایی مسجد بنگرید، نگارگریهایی خوشگل از انواع هندسی و مدالیونهایی به رنگ قرمزرنگ و آبیرنگ پرنور خواهید روئت کرد. اما این نقوش اصیل نیستند و در نوسازیهای انجام یافته به مسجد آبیرنگ اضافه گردیدهاند. ولی از وسط بنا، کاشیهای کهن و اصیل مسجد مشاهده میشود که زیبای آن دیدهها را خیره مینماید. دراین نصیب بیش تر از بیست هزار کاشی و سرامیک دستساز با بیشتراز پنجاه طرح مختلف گل لاله، درخت سرو و دیگر الگوهای مرسوم استفاده شده میباشد که همه آرمهای پردیس هستند. کاشیهایی که در ایزنیک (Iznik)، حوزهای در طول امپراتوری عثمانی که به جهت ایجاد کرد کاشیهای سرامیکی دارای شهرت بود، تشکیل شده بودند. این کاشیها را سید قاسم غباری (ماهرترین خطاط بعدازظهر عثمانی) با آیههایی از قرآن تزئین نموده است. وجود همین کاشیهای زیبا باعث شده است که طیفی خوشگل و مسحور کننده از رنگهای آبی، سبز و فیروزهای ایجاد کرد گردیده و به همین جهت بدین مسجد، مسجد آبی رنگ بگویند.