شبستان در معماری مسجد
شبستان یا این که قسمت پک پذیرایی ترحیم مشهد سرپوشیده مسجد که در آن نماز گزارده میشود ، اندام اساسی کلیه مسجدهاست که معمولا دارنده دو نصیب زنانه و مردانه میباشد . این دو نصیب در مسجدها به انواع مختلفی از یکدیگر تفکیک میشوند ؛ گاه به طور شبستان ویژه زنانه در طبقه بالا ( بصورت نیم طبقه یا این که کمر پوش ) پیش گویی می گردد و گاه با پرده یا این که هرگونه پارتیشن در تراز شبستان از فضای مردانه تفکیک میگردد.
این شبستان غالبا با میانسرا ( تراس ) یار و همدم میگردد اما در عین حالا مسجدهایی نیز وجود دارا هستند که میانسرا ندارند مثل مسجد ایاسوفی ، مسجد کبود و مسجد روحانی لطف الله.
محراب در معماری مسجد
محراب یعنی تورفتگی در دیوار رو به قبله که غالبا با تزیینات فراوان یاور میباشد. شایع ترین دلیلی که برای وجودش اقامه گردیده این میباشد که جهت برگزاری صفوف نماز را معین می نماید. بعضا نویسندگان توجیه دیگری را ارائه کردند که محراب ، خصوصیت شاهانه ای بود که به ساختمان مساجد وارد شد، تا مقام خلیفه یا این که نماینده اورا در مسجد متمایز نماید.
دیدگاهی که گرابار درباره پیدایش آن ارائه می نماید. این میباشد که محراب معنایی نمادین داراست و پیدایی آن با غرض یاد آوری حضور رسول تحت عنوان اولی امام مسلمین میباشد. زیرا اولیه محراب در مسجد اموی مدینه ساخته شد.
شبستان در معماری مسجد
شبستان یا این که قسمت پک پذیرایی ترحیم مشهد سرپوشیده مسجد که در آن نماز گزارده میشود ، اندام اساسی کلیه مسجدهاست که معمولا دارنده دو نصیب زنانه و مردانه میباشد . این دو نصیب در مسجدها به انواع مختلفی از یکدیگر تفکیک میشوند ؛ گاه به طور شبستان ویژه زنانه در طبقه بالا ( بصورت نیم طبقه یا این که کمر پوش ) پیش گویی می گردد و گاه با پرده یا این که هرگونه پارتیشن در تراز شبستان از فضای مردانه تفکیک میگردد.
این شبستان غالبا با میانسرا ( تراس ) یار و همدم میگردد اما در عین حالا مسجدهایی نیز وجود دارا هستند که میانسرا ندارند مثل مسجد ایاسوفی ، مسجد کبود و مسجد روحانی لطف الله.
محراب در معماری مسجد
محراب یعنی تورفتگی در دیوار رو به قبله که غالبا با تزیینات فراوان یاور میباشد. شایع ترین دلیلی که برای وجودش اقامه گردیده این میباشد که جهت برگزاری صفوف نماز را معین می نماید. بعضا نویسندگان توجیه دیگری را ارائه کردند که محراب ، خصوصیت شاهانه ای بود که به ساختمان مساجد وارد شد، تا مقام خلیفه یا این که نماینده اورا در مسجد متمایز نماید.
دیدگاهی که گرابار درباره پیدایش آن ارائه می نماید. این میباشد که محراب معنایی نمادین داراست و پیدایی آن با غرض یاد آوری حضور رسول تحت عنوان اولی امام مسلمین میباشد. زیرا اولیه محراب در مسجد اموی مدینه ساخته شد.